اقامت دائم در کانادا پس از تحصیل

اقامت دائم در کانادا پس از تحصیل

همچنان که تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های کانادا رو به اتمام است، به طور معمول آنها می‌بایست به فکر بازگشت به کشور خود باشند. چرا‌ که  پس از پایان تحصیل به طور خودکار مجوز اقامت آنها باطل خواهد شد. با این وجود آمارها نشان می‌دهد بیشتر دانشجویانی که در این کشور به تحصیل پرداخته‌اند، تمایلی به این‌کار ندارند.

در این صورت لازم است که قبل از اتمام دوره تحصیلی، زمان بیشتری را صرف آماده‌سازی خود کنید تا شرایط دریافت مجوز اقامت دائم در کانادا را داشته باشید. بدین ترتیب شانس بیشتری فراهم کرده و در نهایت می‌توانید به اهداف مهاجرتی خود دست یابید.

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا خواسته افراد بسیاری است و البته فرایندی سخت و دشوار است . با این حال مسیرهای متعددی وجود دارد که می‌توان از طریق آنها به این خواسته رسید. یکی از این مسیرها تحصیل در دانشگاه‌های این کشور است که البته نیازمند طی مراحل قانونی و کسب مجوزهای مربوطه می‌باشد.

خبر خوب این است که دولت کانادا تمایل زیادی به جذب دانشجویان بین‌المللی دارد. زیرا بر اساس تحقیقات به عمل آمده آنها، اشخاصی که تحصیلات کانادایی دارند، در بازارهای کاری موفقیت‌های چشمگیری به دست می‌آورند. این امر سبب گردیده تا حتی کارفرمایان نیز به این افراد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

در حقیقت افرادی با این مشخصات، انگیزه بسیار بالایی در بازارهای کاری از خود نشان می‌دهند و علاوه بر این، عمدتا چند‌زبانه هستند. به این موارد تجربیات بین‌المللی و ویژگی‌های مطلوب دیگر آنها را اضافه کنیم، متوجه می‌شویم که یک بستر مناسب برای تجارت رقابتی ایجاد خواهد شد.

اقامت در کانادا بعد از فارغ التحصیلی

اقامت در کانادا بعد از فارغ التحصیلی کار چندان دشواری نیست. چرا که در درجه اول شما مدت زمان زیادی را در این کشور بسر برده‌اید و تا حدودی با شرایط زندگی در آنجا آشنا هستید. همچنین توانسته‌اید مدرک معتبری از دانشگاه‌ها به دست آورید و احتمالا مهارت بالایی در حوزه رشته تحصیلی خود کسب کرده‌اید. از سوی دیگر تسلط بیشتری به زبان‌ انگلیسی و یا فرانسوی دارید و ورود به بازارهای کاری و اجتماعی برای شما آسان‌تر خواهد بود.

در واقع برخی از ابتدایی‌ترین الزامات زندگی در کانادا را فراهم کرده‌اید و اکنون آماده هستید تا زندگی جدید خود را شروع کنید. به غیر از این موارد، مسیرهای مشخصی پیش روی شما قرار دارند که می‌توانند اقامت شما را ممکن کنند. در زیر برخی از آنها را بررسی می‌کنیم.

اقامت در کانادا تحت عنوان توریست

اقامت در کانادا تحت عنوان توریست، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند شما را به ماندن در این کشور مجاز نماید. در حالی که فارغ التحصیل شده‌اید و طبق ضوابط اجرایی مجوز قانونی اقامت شما به پایان رسیده است، می‌توانید از این طریق مدت زمان بیشتری را در اختیار داشته باشید. با اینکه این اقدام موقتا باعث می‌شود تا اقامت خود را تمدید کنید اما، محدودیت‌هایی را نیز برای شما ایجاد خواهد کرد.

به طور مثال چنانچه قصد مهاجرت و یا کار در این کشور را داشته باشید، باید از کشور خارج شوید و بیرون از خاک کانادا درخواست خود را ارائه نمایید. از آنجا که انجام چنین اموری در کشور ما امکان‌پذیر نیست، لذا جهت ثبت درخواست می‌بایست به سفارت کانادا در کشورهای دیگری نظیر امارات و یا ترکیه مراجعه کرده و مراحل قانونی آن را طی کنید.

اقامت به عنوان نیروی کار

اقامت به عنوان نیروی کار گزینه دیگری است که پس از فارغ التحصیلی پیش روی شما قرار دارد. البته برای این کار، لازم است مجوز مربوطه را کسب نمایید. این مجوز که با نام اختصاری PGWP (Post Graduate Work Permit) شناخته می‌شود نیازمند گذراندن دوره‌های تحصیلی است که می‌بایست بیش از 8 ماه به طول انجامد.

در غیر اینصورت شرایط لازم برای کسب مجوز را دریافت نخواهید کرد. اساسا طول مدت این دوره تعیین می‌کند که مجوز شما تا چه زمان اعتبار خواهد داشت. برای مثال اگر 2 سال آموزشی را پشت سر گذاشته باشید، احتمالا PGWP شما تا 3 سال اعتبار خواهد داشت.

اقامت دائم کانادا پس از تحصیل

اقامت دائم کانادا پس از تحصیل هم امکان‌پذیر است و شما می‌توانید از این طریق برای همیشه در این کشور زندگی کنید. در واقع شما با تحصیل در کانادا و اقامت تحصیلی در کانادا ، این کشور امتیاز مهمی را به دست آورده‌اید تا در میان متقاضیان مهاجرت به کانادا، شانس بیشتری داشته باشید.

این در حالی است که فارغ التحصیلان کانادایی، عمدتا به غیر از کار و زندگی در کانادا، به گزینه‌های دیگر فکر نمی‌کنند و اغلب قبل از اتمام دوره تحصیلی خود، به راه‌حل‌های مهاجرتی و اخذ مجوز اقامت دائم و یا شهروندی کانادا می‌اندیشند. البته اخذ چنین مجوزی مستلزم رعایت موارد و طی مسیرهای مشخصی است که در ادامه ذکر خواهیم کرد.

انواع ویزای کاری کانادا

اقامت دائم از طریق کار

اقامت دائم از طریق کار به عنوان روشی موثر جهت مهاجرت به کانادا شناخته می‌شود. در حقیقت برخورداری از تجربه کاری در کانادا، مزیت فوق‌العاده‌ای است و برای دریافت مجوز اقامت دائم، امتیاز قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

به همین دلیل اکثر دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ التحصیلی جهت اخذ مجوز کار اقدام می‌کنند. مجوز کار یا همان pgwp، به شما اجازه می‌دهد تا برای مدت مشخصی در این کشور مشغول بکار بوده و زندگی کنید.

توجه داشته باشید بعد از دریافت آخرین نمرات تحصیلی خود، مدت زمان معینی را می‌توانید در اختیار خواهید داشت و پس از آن مجبور به ترک کشور خواهید بود. نکته مهم اینجا است که هر چه سوابق کاری شما بیشتر باشد، امکان پذیرش از سوی اداره مهاجرت و یا مسیرهای مرتبط، آسان‌تر خواهد بود. این بدان معنی است که شما می‌توانید از طریق 2 سال سابقه کاری در کانادا، به راحتی جهت کسب اقامت دائم اقدام نمایید.

سیستم Express Entry

سیستم Express Entry یک برنامه مهاجرتی در کانادا بشمار می‌رود که متقاضیان اقامت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. فاکتورهای متعددی از قبیل: سن، مدرک تحصیلی، تسلط به زبان و سوابق کاری افراد در این سیستم بررسی شده و با توجه به مستندات ارائه شده، به آنها امتیازدهی می‌شود.

چنانچه امتیاز بدست آمده شخص در حد نصاب تعیین شده قرار داشته باشد، اداره مهاجرت مجوز اقامت دائم را برای وی صادر خواهد کرد.

نکته دیگر اینکه برای دریافت مجوز اقامت دائم از طریق اکسپرس اینتری لازم است تا معیارهای قرار‌گیری در یکی از 3 برنامه: FSWP و CEC یا FSTP را دارا باشید. در خصوص این سه برنامه در پایین صحبت خواهیم کرد.

سیستم FSWC

FSWC یا کلاس نیروی کار ماهر فدرال، مسیری برای ورود به سیستم اکسپرس اینتری محسوب می‌شود. این روش برای کسانی که نتوانسته‌اند سابقه کار مفیدی در کانادا به دست آورد، گزینه مناسبی است. طبق مقررات FSWC افرادی که تجربه کار حرفه‌ای در سایر کشورها دارند می‌توانند مدارک مربوط به آن را تهیه کرده و پس از اثبات آن، به حوزه Express Entry ورود پیدا کنند.

سیستم CEC

CEC (کلاس تجربه کانادایی) یکی از بهترین مسیرهای کسب مجوز اقامت دائم در کانادا می‌باشد که برای فارغ التحصیلان کانادایی در نظر گرفته می‌شود. کافی است شما پس از تحصیل خود اقدام به اخذ مجوز Graduate Work Permit کرده و سابقه کاری یک‌ساله خود را جمع‌آوری نمایید.

البته در کنار این لازم است تا مهارت‌های زبان خود را ارتقاء دهید تا با امتیازات مناسبی راهی سیستم اکسپرس اینتری شوید.

سیستم FSTC

FTC یا Federal Skilled Trades Class نیز پل ارتباطی دیگری میان شما و سیستم Express Entry است. در واقع این روش برای بازرگانان گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

اخذ اقامت کانادا به واسطه برنامه گزینش استانی

اخذ اقامت کانادا به واسطه برنامه گزینش استانی مناسب افرادی است که تصور می‌کنند نمی‌توانند از طریق سیستم اکسپرس اینتری مهاجرت خود را تکمیل کنند. برنامه (PNPs) یا همان گزینش استانی در تمام ایالات کانادا در حال اجرا است و به موجب آن فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ایالت می‌توانند، در صورت واجد شرایط بودن نسبت به دریافت اقامت در استان مورد نظر اقدام نمایند.

سایر روش‌های کسب اقامت دائم در کانادا پس از تحصیل

علاوه بر مواردی که در بالا توضیح داده شد، روش‌های دیگری هم وجود دارد که شما می‌توانید پس از اتمام دوره تحصیلی خود، از آنها استفاده کرده و مجوز اقامت دائم در کانادا را دریافت نمایید. از این دست می‌توان به سرمایه‌گذاری در کانادا و یا ازدواج اشاره کرد.

 اقامت دائم در کانادا با سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در کانادا راهی مطمئن جهت مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود. با این حال الزاماتی هم ارائه گردیده که می‌بایست توجه کافی به آنها داشته باشید. به طور مثال لازم است تا 2 تا 5 سال قبل از ثبت درخواست به تجارت بپردازید و پس از دریافت مجوز نیز تا 5 سال در کانادا حضور داشته باشید.

همچنین بهتر است بدانید که این قانون مشمول همه ایالات نبوده و تنها در برخی از استان‌ها قابل استفاده است. تحصیلات دانشگاهی، مهارت در زبان و حد نصاب سرمایه‌گذاری نیز برخی از این ضوابط محسوب می‌شوند.

اقامت دائم به کانادا از طریق ازدواج

اقامت دائم در کانادا با ازدواج

ازدواج هم گزینه دیگری است که در صورت امکان می‌تواند به اقامت دائم در کانادا بیانجامد. چنانچه پس از اتمام دوره تحصیل خود با یک شهروند کانادایی ازدواج کنید، در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانید در این کشور به زندگی خود ادامه دهید. برخی از این شرایط عبارتند از:

داشتن مدارک قانونی معتبر جهت اثبات ازدواج

سن بالای 18 سال همسر

تمکین مالی همسر

ارائه ضمانت جهت تامین مالی همسر و فرزند

حضور در کانادا به مدت مشخص (قبل از درخواست)

گروه مهاجرتی سفیران آتیه ساز با سابقه چندین ساله یکی از بهترین مراکز جهت مشاوره و اخذ ویزای تحصیلی ، سرمایه گذاری ، مالی و هر گونه ویزای مهاجرتی و اقامت دائمی هست.

هدف ما آسانترین و ارزانترین راه برای متقاضیان جهت مهاجرت متناسب با شرایط آنهاست. از بخش تماس با ما جهت مشاوره رایگان اقدام نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *