اقامت دائم از طریق پناهندگی

اقامت دائم از طریق پناهندگی

اقامت دائم از طریق پناهندگی چه شرایطی دارد؟ پناهندگی چیست؟ راجع به آن چه میدانید؟ پناهندگی روشی برای مهاجرت است که در آن فرد پناهجو کشور اصلی خویش را به دلایل مختلف ترک می کند و در کشور دیگری با استفاده از حق برخورداری از حقوق بین‌ الملل تقاضای پناهندگی می کنند. فرآیند پناهندگی بدین گونه است فرد که یک فرم درخواست رسمی را برای گرفتن حق اقامت در کشور دیگری پر کند و سپس این درخواست مورد بررسی مقامات مربوطه قرار می گیرد و آنها تعیین می‌ کنند که درخواست پناهندگی اش مورد پذیرش قرار ‌گیرد و یا اینکه پناهندگی او رد ‌شود که در نتیجه این شخص مهاجر غیرقانونی شمرده می شود و مجبور است آن کشور را ترک کند.

کیس های پناهندگی

کیس‌ های پناهندگی انواع مختلفی دارند و افراد با توجه به شرایط و دلایل خود برای مهاجرت جزو هر دسته قرار می گیرند.

  • پناهندگی مذهبی: مهاجران با استفاده از این نوع پناهندگی در صورتی که در کشور خود پیرو دین خاصی هستند و از امنیت کافی برخوردار نباشند و به دلیل اعتقاد به دین خود دچار محرومیت باشند می ‌توانند مهاجرت نمایند.
  • پناهندگی سیاسی: این نوع ویژه افرادیست که به دلیل عقاید سیاسی خود در کشورشان دچار آزار و اذیت شده‌ اند.
  • پناهندگی جنگی: پناهندگی جنگی مختص به شهروندان کشورهایی می باشد که در دچار جنگ شده‌ اند . آن ها می‌ توانند با استفاده از پناهندگی جنگی به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.
  • پناهندگی اجتماعی: در این دسته، اگر که فرد به دلایلی مانند دین، قومیت، گرایش و… مورد آزار و اذیت قرار گیرد میتواند از طریق پناهندگی اجتماعی به کشوری مهاجرت کند.

روش های اقدام برای پناهندگی

پناهندگی روشی است ریسک و خطرات بالایی دارد و پیشنهاد ما این است که در صورت امکان از انواع دیگر راه های مهاجرت استفاده نمایید. برای اقدام به پناهنده شدن و اخذ پناهندگی کشوری راه های متفاوتی وجود دارد که هرکدام ممکن است نتیجه متمایزی داشته باشند.

در حالت اول فرد میتواند از اخذ و اقامت ویزا (مانند ویزای توریستی) به کشور مقصد بروند و زمانی مه مهلت اقامت و یا ویزا به پایان رسید برای پناهندگی درخواست دهند.

در حالت دوم فرد میتواند هنگامی که دارد برای اولین بار وارد کشوری می‌ شود، قبل از عبور از کنترل مهاجرت درخواست پناهندگی دهد.

در حالت سوم پناهجو پس از ورود و گذر از کنترل مهاجرت کشور مقصد در جا برای پناهندگی اقدام می‌ کند.

حالت چهارم زمانی است که شخصی به صورت غیرمجاز به کشوری رفته و سپس درخواست پناهندگی میدهد.

حق و حقوق و شرایط پناهندگی
هر کشوری ممکن است قوانین و شرایطی متفاوت داشته باشند اما برخی از آنها بین المللی و یکسان اند.

حق و حقوق و شرایط پناهندگان

در حالت کلی هر فردی که میخواهد اقدام به مهاجرت کند باید از حق و حقوق شرایط خود در کشور مقصد مطلع باشد. هر کشوری ممکن است قوانین و شرایطی متفاوت داشته باشند اما برخی از آنها بین المللی و یکسان اند.

در حینی که پناهجو درخواست خود را ثبت کرده و در انتظار رسیدگی به آن در کشور است، از حقوق محدودی برخوردار است. در اغلب کشورها این افراد مجاز به کار کردن نیستند. در برخی از کشورها فراد پناهنده مجاز نیستند به ‌طور آزادانه در داخل کشور جابجا شوند و  دسترسی به خدمات درمانی برای آنان محدود است. به طور مثال در اتحادیه اروپا، کسانی که در حال بررسی هستند و هنوز به عنوان پناهنده به رسمیت شناخته نشده‌ اند، دارای حقوق محدود دسترسی به مراقبت‌ های بهداشتی و روانی هستند.

یکی از مهم ترین شرایط برای ثبت درخواست پناهندگی این است که فرد به دلیل خاصی امکان زندگی در کشور خود را نداشته باشد.

پناهندگان باید دارای مدارک هویتی و گذرنامه باشند چون در غیر این صورت شانس آن ها برای دریافت اقامت کاهش خواهد یافت. افرادی که در گذشته در کشور های دیگر درخواست پناهندگی کرده اند و درخواستشان رد شده است معمولاً در کشورهای جدید نیز به نتیجه نخواهند رسید و درخواستشان رد خواهد شد.

برای درخواست پناهندگی باید تمامی اطلاعات را به ‌صورت صحیح و کامل ارائه داد در غیر این صورت امکان رد شدن درخواست افزایش خواهد یافت. پناهندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که وجود هرگونه تناقض در صحبت‌ ها اطلاعات باعث مشکل در فرآیند درخواست پناهندگی می شود.

در ادامه این صفحه ما برخی از کشورهای پناهنده پذیر و شرایط و مراحل اقدام برای اخذ اقامت دائم از طریق پناهندگی آن ها را معرفی میکنیم.

کشورهای پناهنده پذیر کدامند؟

  • آمریکا
  • کانادا
  • آلمان
  • اتریش

کشور های ذکر شده کشورهایی هستند که تا به حال شمار زیادی پناهنده را در خود جای داده اند. در ادامه به صورت اختصاصی به هرکدام میپردازیم.

پناهندگی در آمریکا
سالانه افراد زیادی جهت اخذ پناهندگی و اقامت به کشور آمریکا می روند

پناهندگی در آمریکا

سالانه افراد زیادی جهت اخذ پناهندگی و اقامت به کشور آمریکا می روند. در ابتدا شرایط پناهندگی آمریکا را مورد بررسی قرار می دهیم.

فرد زمانی میتواند برای پناهندگی آمریکا اقدام کند که در کشور خود ترس از آزار داشته باشد، به صورت فیزیکی در ایالات متحده باشد، کمتر از یک سال قبل به کشور وارد شده باشد، جرمی مرتکب نشده و برای امنیت یا ایمنی ایالات متحده تهدید محسوب نشود.

روش های پناهندگی در آمریکا

سه روش اخذ پناهندگی در آمریکا وجود دارد.

روند مثبت: برای اخذ پناهندگی از طریق پناهندگی مثبت باید فرد متقاضی به صورت فیزیکی در امریکا حضور داشته باشد. در این روش شما می توانید بدون توجه به نحوه ورود به آمریکا و یا وضعیت مهاجرت فعلی خود درخواست پناهندگی دهید. فرد باید طی یک سال از تاریخ آخرین ورودش به امریکا درخواست پناهندگی دهد.

مصاحبه شایستگی پناهندگی: اگر که فرد به هر دلیلی مانند به سر رسیدن تایم ویزا ملزم به ترک خاک امریکا شد و ترس از آزار و اذیت و شکنجه پس از بازگشت به کشور خود را دارد، میتواند برای پناهندگی اقدام کند. در این بخش فرد برای غربالگری معتبر و اثبات ترس به اداره USCIS ارجاع داده می شود.

فرآیند دفاعی: در روش فرآیند دفاعی فرد زمانی که باید از امریکا خارج شود به منظور دفاع از خود و ماندن در امریکا درخواست پناهندگی می دهد.

موضوع مهم بعدی درباره این است که، بعد از گرفتن پناهندگی چه اتفاقی خواهد افتاد و حق و حقوق شما چیست؟

پس از اخذ پناهندگی آمریکا شما میتوانید به شکل قانونی و با برخورداری از حمایت در برابر بازداشت و اخراج از کشور در ایالت متحده بمانید. سپس میتوانید برای همسر و فرزندان خود درخواست پناهندگی بدهید.همچنین شما واجد شرایط دریافت اجازه کار در ایالات متحده آمریکا می شوید. و بعد از مدتی برای دریافت کارت تامین اجتماعی، اسناد مسافرتی، کارت سبز، و شهروندی درخواست میدهید.

شما می‌ توانید یک سال پس از دریافت پناهندگی برای دریافت گرین کارت اقدام کنید. همچنین شما می ‌توانید بعد از دریافت پناهندگی و همچنین زمانی که پرونده پناهندگی‌ تان در حال بررسی است اجازه کار بگیرید.

 

پناهندگی در کانادا
شما می توانید پس از ورود به کانادا از طریق مرز زمینی و مرز دریایی برای درخواست پناهندگی اقدام کنید.

پناهندگی در کانادا

شما می توانید پس از ورود به کانادا از طریق مرز زمینی و مرز دریایی برای درخواست پناهندگی اقدام کنید.

شما می توانید در فرودگاه در آژانس خدمات مرزی کانادا که مجری قانون کانادا که مسئول کنترل مرزها است، درخواست پناهندگی کنید. مقامات یک بررسی امنیتی انجام می دهند، هویت شما را تأیید می کنند و با شما مصاحبه می کنند تا تصمیم بگیرند که آیا می توان ادعای شما را به هیئت مهاجرت و پناهندگی ارجاع داد یا خیر. این مصاحبه که “مصاحبه واجد شرایط بودن” نامیده می شود، می تواند در بدو ورود به فرودگاه انجام شود یا در تاریخ بعدی برنامه ریزی شود.

اگر در حال حاضر در کانادا هستید و مایل به درخواست پناهندگی هستید، باید یک حساب پورتال در وب سایت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) ایجاد کنید و سپس درخواست پناهندگی خود را به صورت آنلاین ارسال کنید. مقامات IRCC یک بررسی امنیتی انجام می دهند، هویت شما را تأیید می کنند و با شما مصاحبه می کنند تا تصمیم بگیرند که آیا می توان ادعای شما را به هیئت مهاجرت و پناهندگان  (IRB)، ارجاع داد.

توجه داشته باشید که یک نماینده قانونی می تواند به شما در تکمیل ادعای خود یا ارائه یک ادعا برای شما کمک کند.

پناهندگی در آلمان
آلمان کشوریست که در اتحادیه اروپا بیش ترین آمار پناهندگان را در خود جای داده است.

پناهندگی در آلمان

آلمان کشوریست که در اتحادیه اروپا بیش ترین آمار پناهندگان را در خود جای داده است. فرد پناهجو برای اینکه به طور رسمی درخواست پناهندگی خود را ارائه دهد، از طریق مرکز پذیرش یا اداره ثبت، یک قرار ملاقات با اداره فدرال دریافت خواهد کرد. برای این کار باید شخصاً در شعبه مشخص شده اداره فدرال حاضر شود. هر بزرگسال باید درخواست خود را شخصا ثبت کند. اگر متقاضی آلمانی صحبت نمی کند، یک واسطه زبان به آن کمک خواهد کرد.

هنگامی که درخواست رسمی خود را ارسال کردید، تاییدیه مجوز اقامت موقت خود را دریافت خواهید کرد. این یک سند مکتوب است که تأیید می کند که شما اجازه اقامت در آلمان را برای مدت زمان پروسه پناهندگی خود دارید و حق دریافت خدمات اولیه به عنوان یک پناهجو در آلمان را دارید.

مصاحبه شخصی بخش بسیار مهمی از روند پناهندگی شما است. شما باید با جزئیات توضیح دهید که چرا نمی توانید به کشور مبدا خود باز گردید. سپس بررسی می شود که آیا شما می توانید به عنوان پناهنده شناخته شوید یا خیر.

پناهندگی در اتریش
برای پناهنده شدن در اتریش ابتدا باید درخواست پناهندگی ثبت شود. متقاضی پس از ورود به خاک کشور اتریش بایستی به یک مرکز پلیس رفته و خودش را معرفی کند

پناهندگی در اتریش

برای پناهنده شدن در اتریش ابتدا باید درخواست پناهندگی ثبت شود. متقاضی پس از ورود به خاک کشور اتریش بایستی به یک مرکز پلیس رفته و خودش را معرفی کند. افسر از پناهنده بازجویی می کند و مدارک او را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین فرد می تواند به اداره امور پناهندگان نیز مراجعه کند و درخواست پناهندگی بدهد.

پس از آن افسر در مورد نحوه ورود پناهنده به اتریش سوالاتی را می پرسد و پس از آن مراحل بررسی پرونده پناهنده آغاز می شود. در ابتدای روند رسیدگی و بررسی پناهندگی فرد به او کارت قرمز داده می شود. این کارت تعیین می کند که فرد در چه مکان هایی از شهر امکان تردد دارند که اعتبار این کارت چند روز است و در صورت ادامه پروسه پناهندگی فرد متقاضی میتواند کارت سفید که برای اقامت کوتاه مدت فرد در کشور اتریش است را بگیرد. سپس متقاضی توسط پلیس مصاحبه میشود و سلامت جسمی و روانی او مورد بررسی قرار می گیرد. در آخر پناهجو به کمپ های مخصوص منتقل می شود تا رای نهایی که معمولا دو سال زمان می برد برای پذیرش یا رد درخوست پناهندگی مشخص شود.

گروه مهاجرتی سفیران آتیه ساز با سابقه چندین ساله یکی از بهترین مراکز جهت مشاوره و اخذ ویزای تحصیلی ، سرمایه گذاری ، مالی و هر گونه ویزای مهاجرتی و اقامت دائمی هست. هدف ما آسانترین و ارزانترین راه برای متقاضیان جهت مهاجرت متناسب با شرایط آنهاست. از بخش تماس با ما جهت مشاوره رایگان اقدام نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *