کشورهای حوزه شنگن

کشورهای حوزه شنگن

منطقه شینگن – بزرگترین منطقه بدون ویزا در جهان

شینگن منطقه ای است که در آن 27 کشور اروپایی مرزهای داخلی خود را برای رفت و آمد آزاد و بدون محدودیت مردم، هماهنگی و قوانین مشترک برای کنترل مرزهای خارجی لغو کردند.

 منطقه شنگن اکثر کشورهای اروپا را شامل می شود به جز ایرلند، رومانی، بلغارستان و قبرس.

27 کشور شینگن عبارتند از اتریش، بلژیک، جمهوری چک، کرواسی، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس.

 در حال حاضر، منطقه شینگن از 27 کشور عضو تشکیل شده است. همه این کشورها در اروپا واقع شده اند که 23 عضو آن به طور کامل قوانین شنگن را اجرا می کنند.

ایسلند، نروژ، سوئیس و لیختن اشتاین اعضای وابسته منطقه شنگن هستند اما عضو اتحادیه اروپا نیستند. آنها بخشی از EFTA هستند و قوانین شینگن را از طریق توافقنامه های خاص مرتبط با توافقنامه شینگن اجرا می کنند.

موناکو، سن مارینو و واتیکان مرزهای خود را باز کرده‌اند و از قوانین ویزای شینگن پیروی می کند اما عضو منطقه شنگن نیستند.

جزایر آزور، مادیرا و قناری اعضای ویژه اتحادیه اروپا و بخشی از منطقه شینگن هستند، اما خارج از قاره اروپا واقع شده اند.

دارندگان ویزای شینگن می تواند آزادانه به تمام 27 کشور عضو منطقه شینگن سفر کنند.

مهاجرت به اتریش

اتریش

اتریش که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه است، 83871 کیلومتر مربع مساحت دارد و 9 میلیون نفر در آن ساکن هستند. این کشور در 28 آوریل 1995 امضا به منطقه شنگن پیوست. اما اجرای آن دو سال بعد در 1 دسامبر 1997 آغاز شد.

اتریش در مرکز اروپا واقع شده است و با 8 کشور هم مرز است که بیشتر از سایر کشورهای اروپایی است. پایتخت آن، وین، یکی از مقاصد برتر اروپا برای مسافران و توریستان است.

بلژیک

بلژیک یکی از پنج کشور اولی است که در 14 ژوئن 1985 معاهده شینگن را امضا کرد و اجرای آن را در 26 مارس 1995 آغاز کرد. این کشور کوچک و پرجمعیت با مساحت 30528 کیلومتر مربع دارای جمعیت حدود 11.5 میلیون نفری است.

این کشور در غرب اروپا واقع شده و با فرانسه، هلند، آلمان و لوکزامبورگ همسایه است. پایتخت آن، بروکسل، مرکز اداری اتحادیه اروپا است که اغلب پایتخت اتحادیه اروپا نامیده می شود.

جمهوری چک

این کشور که مدت کوتاهی به نام چک شناخته می شود، در اواخر سال 1993 و با انحلال مسالمت آمیز چکسلواکی تأسیس شد. این کشور اروپای مرکزی 78866 کیلومتر مربع مساحت دارد و از غرب با آلمان، از جنوب با اتریش، از شرق با اسلواکی و از شمال شرق با لهستان همسایه است.

جمعیت آن حدود 10 میلیون نفر است که 64.3 درصد آن چک و بقیه اسلواکی ها، موراویایی ها، اوکراینی ها و دیگران هستند. این کشور درآمد قابل توجهی از گردشگری دارد و پراگ پنجمین شهر پربازدید در اروپا است.

جمهوری چک در 16 آوریل 2003 موافقتنامه شینگن را امضا کرد و سالها بعد در 21 دسامبر 2007 اجرای آن را آغاز کرد.

کرواسی

کرواسی آخرین کشور اتحادیه اروپا است که به منطقه شنگن پیوست. در 1 ژانویه 2023 به عضویت رسمی درآمد.

 کرواسی در اروپای مرکزی و جنوب شرقی واقع شده است. مساحت آن 56594 کیلومتر مربع و حدود 4 میلیون  نفر جمعیت دارد. این کشور از شمال غربی با اسلوونی، از شمال با مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از جنوب شرقی با بوسنی و هرزگوین، از جنوب با مونته نگرو و از جنوب غربی با دریای آدریاتیک همسایه است. کرواسی یکی از اعضای اتحادیه اروپا و شورای اروپا است.

کرواسی به خاطر خط ساحلی زیبای خود در امتداد دریای آدریاتیک با بیش از 1000 جزیره و جزایر شناخته شده است. برخی از مقاصد توریستی محبوب آن عبارتند از شهر دوبرونیک، پارک ملی دریاچه های Plitvice و جزایر Hvar و Krk. کرواسی دارای میراث فرهنگی غنی، با بسیاری از خرابه های باستانی، قلعه ها و کلیساهای قرون وسطایی و شهرهای تاریخی است.

مهاجرت به دانمارک

دانمارک

دانمارک جنوبی ترین کشور کشورهای اسکاندیناوی است. مساحت آن 43094 کیلومتر مربع است و در جنوب غربی سوئد و جنوب نروژ واقع شده است. در حالی که از جنوب با آلمان هم مرز است.

 دولت دانمارک توافقنامه شینگن را در 19 دسامبر 1996 امضا کرد و اجرای آن را در 25 مارس 2001 آغاز کرد.

 این کشور شمال اروپا دارای حدودا 5.5 نفر جمعیت است و یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در اروپا و جهان را دارد.

استونی

استونی از غرب با دریای بالتیک، از جنوب با لتونی، از شمال با خلیج فنلاند و از شرق با دریاچه پیپوس و روسیه همسایه است. این کشور با مساحت 45338 کیلومتر مربع و جمعیت 1.3 میلیون نفر یکی از کم جمعیت ترین کشورهای اروپاست. این کشور همچنین دارای ۲۲۲۲ جزیره و جزایری در دریای بالتیک است.

 در طول قرن‌ها، قلمروی استونی امروزی توسط دانمارکی‌ها، سوئدی‌ها و اخیراً توسط اتحاد جماهیر شوروی اداره می‌شد. دولت آن موافقتنامه شینگن را در 16 آوریل 2003 امضا کرد و اجرای آن را در 21 دسامبر 2007 آغاز کرد.

فنلاند

این کشور اسکاندیناوی که به طور رسمی با نام جمهوری فنلاند شناخته می شود، از شمال با نروژ، از شمال غربی با سوئد و از شرق با روسیه همسایه است. این کشور به دلیل سیستم آموزشی، امنیت و اهمیت محیط زیست مشهور است. این کشور جمعیتی حدود 5.5 میلیون دارند که در شادترین کشور جهان زندگی میکند.

 فنلاند 338145 کیلومتر مربع مساحت دارد. این کشور توافقنامه شینگن را در 19 دسامبر 1996 امضا کرد و اجرای آن را در 25 مارس 2001 آغاز کرد.

فرانسه

پربازدیدترین کشور اروپایی، فرانسه است. این کشور که به‌خاطر شراب خوب، تنوع، مکان‌های میراثی و استراحتگاه‌های اسکی مجلل شناخته می‌شود، 85.7 میلیون گردشگر خارجی را در سال 2013 جذب کرد که بالاترین تعداد گردشگران تاریخ است.

 این کشور 551695 کیلومتر مربعی با هشت کشور اروپایی هم مرز است: بلژیک و لوکزامبورگ در شمال شرقی، آلمان و سوئیس در شرق، ایتالیا و موناکو در جنوب شرقی، و آندورا و اسپانیا در جنوب و جنوب غربی.

 این کشور دارای 65.5 میلیون ساکن است که می توانند آزادانه در منطقه شنگن حرکت کنند زیرا این کشور یکی از پنج کشور بنیانگذار منطقه شینگن در 14 ژوئن 1985 است. اجرای این توافقنامه در فرانسه در 26 مارس 1995 آغاز شد.

مهاجرت به المان

آلمان

آلمان سرزمین اختراع و نوآوری و دومین کشور پربازدید شنگن از مساحتی به وسعت 357386 کیلومتر مربع و 16 ایالت تشکیل شده است. این کشور همچنین پرجمعیت ترین کشور اروپایی.

 این کشور در غرب و مرکز اروپا واقع شده است و با دانمارک از شمال، لهستان و جمهوری چک در شرق هم مرز است. این کشور در جنوب شرقی با اتریش، از جنوب تا جنوب غربی با سوئیس، در غرب با فرانسه، لوکزامبورگ و بلژیک و در شمال غربی با هلند همسایه است.

 پاسپورت آلمانی یکی از سه گذرنامه برتر در جهان است، زیرا همه ساکنان آن می توانند از 188 کشور بدون ویزا بازدید کنند.

 آلمان یکی از پنج کشور بنیانگذار توافقنامه شینگن است که در 14 ژوئن 1985 امضا شد و ده سال بعد در 26 مارس 1995 اجرای آن آغاز شد.

یونان

مهد تمدن غرب، یونان، در چهارراه اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد. جمهوری یونان را زادگاه دموکراسی، ادبیات غرب، تاریخ نگاری، علوم سیاسی، بازی های المپیک و غیره می دانند.

 علیرغم این واقعیت که مرزهای آن در طول سال تغییر کرده است، امروزه یونان با آلبانی در شمال غربی، مقدونیه شمالی و بلغارستان در شمال و ترکیه در شمال شرقی مرز مشترک دارد. با وجود اینکه یونان در 6 نوامبر 1992 توافقنامه شینگن را امضا کرد و اجرای آن را در 1 ژانویه 2000 آغاز کرد، هیچ یک از همسایگان آن هنوز به این منطقه نپیوسته اند.

 مساحت این کشور 131990 کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود 11.1 میلیون نفر می باشد. یونان دارای میراث فرهنگی منحصر به فرد، جزایر و سواحل زیبا است که آن را به مقصد مورد علاقه بسیاری از مسافران تبدیل می کند.

مجارستان

مجارستان که در اروپای مرکزی واقع شده است، 93030 کیلومتر مربع مساحت دارد و 9.7 میلیون نفر در آن ساکن هستند. این کشور با اسلواکی در شمال، اوکراین در شمال شرقی، اتریش در شمال غربی، رومانی در شرق، صربستان در جنوب، کرواسی در جنوب غربی، و اسلوونی در غرب مرز مشترک دارد.

 سالانه تعداد زیادی از مسافران به این کشور سفر می کنند.یونان در سال 2017، 263940 درخواست ویزا دریافت کرد.

 این کشور توافقنامه شینگن را در 16 آوریل 2003 امضا کرد و اجرای آن را در 21 دسامبر 2007 آغاز کرد.

مهاجرت به ایسلند
ایسلند یکی دیگر از کشورهای شمال اروپا با سرانه تولید ناخالص داخلی بالا است و در مراقبت های بهداشتی، آموزشی و توسعه اقتصادی در بین 20 کشور برتر قرار دارد.

ایسلند

ایسلند کشوری جزیره ای در شمال اروپا و شمال اقیانوس اطلس است و دارای آتشفشان های فعال است. جمعیت آن 348 هزار نفر است که دو سوم آن در پایتخت ریکیاویک و مناطق اطراف آن ساکن هستند. مساحت این کشور 103000 کیلومتر مربع است.

 تماشای نهنگ از برترین جاذبه های گردشگری ایسلند است. با این حال، در سال 2017، این کشور 7610 درخواست ویزا دریافت کرد که کمترین میزان در بین سایر ایالت ها بود.

 ایسلند اولین بار در 19 دسامبر 1996 موافقتنامه شینگن را امضا کرد. در 18 مه 1999و سرانجام در 25 مارس 2001 اجرای توافقنامه را آغاز کرد.

ایتالیا

کشور مستقل ایتالیا در قلب دریای مدیترانه واقع شده است. مساحت آن 301318 کیلومتر مربع است و با فرانسه، سوئیس، اتریش، اسلوونی، سن مارینو و واتیکان همسایه است. ایتالیا با جمعیت 59.5 میلیون نفری، چهارمین عضو پرجمعیت اتحادیه اروپا است.

ایتالیا کشوری است که تعدادی از مشهورترین دانشمندان، هنرمندان و علمای علمی مانند میکل آنژ، لئوناردو داوینچی، رافائل، گالیله و ماکیاولی را به جهان هدیه داد.

این کشور اجرای توافقنامه شینگن را در 26 اکتبر 1997 پس از امضای آن در 27 نوامبر 1990 آغاز کرد.

لتونی

جمهوری لتونی در شمال با استونی، از جنوب با لیتوانی، از شرق با روسیه و با بلاروس در جنوب شرقی مرز مشترک دارد. این کشور 64589 کیلومتر مربعی 1.9 میلیون نفر جمعیت دارد.

 لتونی در حال حاضر عضو اتحادیه اروپا، ناتو، شورای اروپا، سازمان ملل متحد، CBSS، صندوق بین المللی پول، NB8، NIB، OECD، OSCE و WTO است. در 16 آوریل 2003 توافقنامه شینگن را امضا کرد و اجرای آن را در 21 دسامبر 2007 آغاز کرد و بدین ترتیب بخشی از قلمرو بدون مرز اروپا شد.

 پایتخت آن، ریگا، به‌خاطر معماری، میراث چندفرهنگی و شهر قدیمی‌اش که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، شهرت دارد. ریگا به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2014 انتخاب شد.

لیختن اشتاین

لیختن اشتاین یک ایالت آلمانی زبان در اروپای مرکزی است. مساحت آن تنها 160 کیلومتر مربع و حدود 38 هزار نفر ساکن دارد که آن را چهارمین کشور کوچک اروپایی می کند.

 لیختن اشتاین از غرب و جنوب با سوئیس و از شرق و شمال با اتریش مرز مشترک دارد. این کشور عمدتا کوهستانی است، بنابراین یک مقصد جذاب برای ورزش های زمستانی است.

 این آخرین کشوری است که پس از امضای قرارداد به منطقه بدون مرز شنگن پیوست.

لیتوانی

لیتوانی

این کشور با مساحت 65300 کیلومتر مربع از شمال با لتونی، از شرق و جنوب با بلاروس، از جنوب با لهستان و از جنوب غربی با استان کالینینگراد (یک منطقه تحت پوشش روسیه) همسایه است. جمعیت آن 2.9 میلیون نفر است و از یورو به عنوان واحد پول خود استفاده می کند.

 لیتوانیایی یکی از قدیمی ترین زبان های جهان امروزی است. و به همراه زبان لتونی، یکی از تنها دو زبان زنده در شاخه بالتیک از خانواده زبان های هند و اروپایی است.

 لیتوانی توافقنامه شینگن را در 16 آوریل 2003 امضا کرد و بعداً در 21 دسامبر 2007 اجرای آن را آغاز کرد.

 در سال 2017، لیتوانی 413966 درخواست ویزا دریافت کرد که بیشتر از کشورهایی مانند اتریش، پرتغال، سوئد، دانمارک یا نروژ است. سه میراث جهانی یونسکو در لیتوانی وجود دارد.

لوکزامبورگ

لوکزامبورگ کشوری با مساحت 2586 کیلومتر مربع  و 575 هزار نفر جمعیت است. این کشور یکی از کشورهای بنیانگذار معاهده شینگن است که در 14 ژوئن 1985 در روستای شنگن در لوکزامبورگ به امضا رسید. پایتخت آن، شهر لوکزامبورگ، یکی از سه پایتخت رسمی اتحادیه اروپا است.

 لوکزامبورگ با رتبه بندی تولید ناخالص داخلی خود، دومین کشور ثروتمند جهان است. این کشور بالاترین حداقل دستمزد را در اتحادیه اروپا دارد و در عین حال یکی از امن ترین کشورهای جهان است.

 شعار این کشور “mir wëllebleiwewatmirsinn” است، به این معنی که “ما می خواهیم همان چیزی که هستیم باقی بمانیم.”

مالت

مالت کشوری جزیره ای اروپای جنوبی از مجمع الجزایری است که در دریای مدیترانه تشکیل شده است که مساحت آن 316 کیلومتر مربع و جمعیت آن 430 هزار نفر است.

این کشور با وجود مساحت کوچکش، در سال 2017 تعداد 37881 درخواست ویزای دریافت کرد. از نظر گردشگری، بیشتر به خاطر آفتاب، دریا و سواحل خود شناخته شده است. برخی از جذاب ترین جاذبه های آن برای مسافران نیز شگفتی های باستانی مانند هاگار کیم 5000 ساله یا Hal Saflieni Hypogeum با قدمت 4000 ساله است.

 مالت این موافقتنامه را در 16 آوریل 2003 امضا کرد و اجرای آن را در 21 دسامبر 2007 آغاز کرد.

هلند

هلند که بیشتر به خاطر لاله‌های رنگارنگ، آسیاب‌های بادی متعدد و پنیر خوشمزه شناخته می‌شود، از دوازده استان تشکیل شده است. این کشور از شرق با آلمان، از جنوب با بلژیک و از شمال غربی با دریای شمال همسایه است. مساحت آن 41526 کیلومتر مربع و دارای حدودا 17 میلیون ساکن است.

 این کشور یکی از اعضای موسس اتحادیه اروپا، منطقه یورو، G10، ناتو، OECD و WTO است. علاوه بر این، این کشور یکی از پنج کشور بنیانگذار معاهده شنگن است که در 14 ژوئن 1985 امضا شد.

بزرگترین بندر اروپا و بزرگترین بندر جهان خارج از آسیا، بندر روتردام، در هلند واقع شده است. این کشور اروپای غربی بالاترین مهارت انگلیسی را در جهان دارد و بعد از مکزیک دومین صادرکننده بزرگ آبجو در جهان است.

نروژ

نروژ، 385155 کیلومتر مربع مساحت دارد. جمعیت آن حدودا 5.2 میلیون نفر است که به نروژی ها معروف هستند. از شمال شرقی با فنلاند و روسیه و از جنوب با تنگه اسکاگراک و از طرف دیگر با دانمارک هم مرز است.

این کشور عمدتاً به دلیل آبدره‌های خیره‌کننده و میراث وایکینگ‌ها بازدیدکنندگان را جذب می‌کند. در سال 2017، سفارتخانه های نروژ در سراسر جهان 196082 درخواست ویزا دریافت کردند.

 نروژ موافقتنامه شینگن را در 19 دسامبر 1996 امضا کرد. توافقنامه دوم که جایگزین اولی شد، در 18 مه 1999 پس از معاهده آمستردام امضا شد. نروژ اجرای توافقنامه را در 25 مارس 2001 آغاز کرد.

این کشور به عنوان سرزمین خورشید نیمه شب شناخته می شود زیرا مناطق خاصی از کشور در بخشی از تابستان 24 ساعت در معرض نور خورشید هستند.

مهاجرت به لهستان

لهستان

لهستان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است که در اروپای مرکزی واقع شده است. این کشور به 16 بخش اداری تقسیم شده و 312683 کیلومتر مربع مساحت دارد. این کشور دارای حدودا 38 میلیون ساکن است و با آلمان، روسیه، لیتوانی، اوکراین، اسلواکی، جمهوری چک و بلاروس مرز مشترک دارد.

 معروف ترین و پربازدیدترین شهرهای آن ورشو، شهر قرون وسطایی مالبورک، لوبلین، تورون، کراکوف و پوزنان هستند. لهستان همچنین به خاطر پارک ملی تاترا و جنگل Bialowieza معروف است. ارقام نشان می دهد که بیشتر بازدیدکنندگان از آلمان و پس از آن انگلیسی ها و روس ها هستند.

این کشور این توافقنامه را در 16 آوریل 2003 امضا کرد و اجرای آن را در اواخر سال 2007 آغاز کرد.

کشور پرتغال

غربی ترین کشور اروپا، پرتغال، از شمال و شرق فقط با اسپانیا مرز مشترک دارد. مساحت آن 92391 کیلومتر مربع و حدود 10 میلیون نفر ساکن دارد.

این ایالت قدیمی ترین ایالت در شبه جزیره ایبری و یکی از قدیمی ترین ایالت های اروپا است. این کشور که به خاطر فوتبال، سواحل زیبا و مکان های تاریخی شناخته شده است، در طول سال بازدیدکنندگان زیادی را جذب می کند. پربازدیدترین نقاط پرتغال، لیسبون، جزیره نیمه گرمسیری مادیرا، پورتو، دهکده ماهیگیری کوچک Ericeira، و Óbidos که به خاطر بسیاری از قلعه های قرون وسطایی خود مشهور است.

 پرتغال در 25 ژوئن 1991 موافقتنامه شینگن را در کنار تنها همسایه خود اسپانیا امضا کرد و اجرای آن را در 26 مارس 1995 آغاز کرد.

اسلواکی

کشوری محصور در خشکی در اروپای مرکزی و دارای 49037 کیلومتر مربع مساحت است. 5.5 میلیون ساکن آن به اسلواکی معروف هستند که به زبان اسلواکی صحبت می کنند. این کشور از شمال با لهستان، از شرق با اوکراین، از غرب با جمهوری چک، از جنوب با مجارستان و از جنوب غربی با اتریش مرز مشترک دارد.

 اسلواکی پس از انحلال مسالمت آمیز چکسلواکی در 1 ژانویه 1993 به یک کشور مستقل تبدیل شد. ده سال بعد، در 16 آوریل 2003، توافقنامه شینگن را امضا کرد. در 21 دسامبر 2007، اجرای این کنوانسیون را آغاز کرد.

 اسلواکی دارای بیشترین تعداد قلعه در جهان است. قلعه Spiš که بخشی از فهرست میراث فرهنگی و طبیعی یونسکو است، یکی از مشهورترین قلعه ها است.

اسلوونی

مساحت اسلوونی 20273 کیلومتر مربع و تقریبا 2 میلیون نفر جمعیت دارد. از غرب با ایتالیا، از شمال با اتریش، از شمال شرقی با مجارستان، از جنوب شرقی با کرواسی همسایه است.

 پس از لیختن اشتاین، لوکزامبورگ و مالت، اسلوونی کوچکترین کشور شینگن است. این کشور در 16 آوریل 2003 به منطقه شنگن پیوست و چهار سال بعد در 21 دسامبر 2007 اجرای کامل کنوانسیون را آغاز کرد.

اسلوونی به‌خاطر دریاچه خوش‌منظره بلد، غار Postojna، پارک ملی Triglav و قلعه‌های متعددش شناخته شده است.

مهاجرت تحصیلی به اسپانیا

اسپانیا

اسپانیا 510000 کیلومتر مربع مساحت دارد و در شمال و شمال شرق با فرانسه، آندورا و خلیج بیسکای و در غرب و شمال غرب با پرتغال هم مرز است. این کشور با جمعیتی بالغ بر 46 میلیون نفر، دومین کشور بزرگ در اتحادیه اروپا است.

 شهرهای اسپانیا، مادرید و بارسلون، از جمله شهرهایی هستند که بیشتر بازدیدکنندگان خارجی را در اروپا جذب می کنند. گاوبازی ها، فستیوال La Tomatina و پارتی های ایبیزا از جمله شناخته شده ترین و پر بازدیدترین رویدادها در اسپانیا هستند.

 اسپانیا این قرارداد را در 25 ژوئن 1991 در کنار پرتغال امضا کرد و هر دوی آنها اجرای خود را در 26 مارس 1995 آغاز کردند.

سوئد

سوئد یک کشور اسکاندیناوی است که در شمال اروپا واقع شده است. مساحت آن 449964 کیلومتر مربع است و با نروژ و فنلاند مرز زمینی دارد. این کشور از طریق یک تونل در سراسر Öresund، تنگه ای در مرز سوئد و دانمارک به دانمارک متصل می شود. 9.8 میلیون ساکنان آن به عنوان سوئدی شناخته می شوند.

سوئد این قرارداد را در 9 دسامبر 1996 امضا کرد و بعداً در 25 مارس 2001 اجرای آن را آغاز کرد.

سوئیس

سوئیس، کشوری غیر از اتحادیه اروپا، پس از امضای توافقنامه در 26 اکتبر 2004، بخشی از منطقه شنگن شد و اجرای آن را در 12 دسامبر 2008 آغاز کرد.

این کشور از شمال با آلمان، از شرق با اتریش و لیختنشتاین، از جنوب با ایتالیا و از غرب با فرانسه همسایه است. مساحت آن 41285 کیلومتر است و چهار زبان ملی فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و رومانش دارد.

 سوئیس یکی از قدرتمندترین اقتصادهای اروپایی را دارد و 8.4 میلیون شهروند آن یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان را دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *